Een nieuwe dimensie in geautomatiseerde oplossingen
Samen met Balyo, koploper op het gebied van automatisering, wil Linde Material Handling een volledig aanbod van automatisch gestuurde industriële trucks ont-wikkelen. De voertuigen “driven by Balyo” worden aanbevolen voor uiteenlopende toepassingen in de magazijn- en transportsector en kunnen worden aangesloten op magazijnbeheer- en ERP-systemen. Dit betekent dat de trucks al een heel eind op weg zijn naar Industry 4.0, een concept dat voorziet dat machines zich in de toekomst grotendeels zelf aansturen en met elkaar communiceren.
 
Wie kan profiteren van automatisch gestuurde industriële trucks?
De implementatie van automatisch gestuurde magazijnoplossingen is het over-wegen waard voor die functies waarin de handelingen weinig waarde toevoegen, steeds weer herhaald worden en wanneer er langere afstanden afgelegd moeten worden. Als de trucks daarbij worden gebruikt in een tweeploegensysteem, of zelfs een meerploegensysteem, wordt aan alle essentiële voorwaarden voldaan om optimaal te profiteren van de voordelen van automatisch gestuurde logistieke middelen. 
 
Intelligente standaarduitrusting
De Linde L-MATIC L HP automatisch gestuurde stapelaar heeft een laadver-mogen van 1,2 ton en accelereert tot maximaal 1,6m/s zowel met als zonder last. De Linde P-MATIC automatisch gestuurde trekker heeft een trekvermogen van 5 ton en bereikt een maximale snelheid van 2m/s. 
 
Beide automatisch gestuurde modellen zijn gebaseerd op de corresponderende standaard trucks van Linde met een krachtige onderhoudsvrije 3 kW AC aan-drijfmotor, automatische rem op hellingen, langszij wisselen van accu en gemak-kelijke toegang tot onderhoudspunten. Daarnaast kent de apparatuur vele aan-vullende opties zoals de Linde Blue Spot. De Linde-MATIC versies beschikken bovendien over een navigatielaser, veiligheidsscanners aan voor- en achterzijde , een 3D-camera of lasergordijn, een ingebouwde computer met een 7" lcd-scherm, visuele en akoestische waarschuwingssignalen, plus aan beide kanten een veiligheidsstopknop. Deze innovatieve functies maken het mogelijk om de automatisch gestuurde trucks te laten functioneren in dezelfde omgeving als mensen en andere voertuigen. Obstakels worden realtime waargenomen en de automatisch gestuurde apparatuur past zich dynamisch aan.
 
Vergeleken met traditionele automatisch geleide voertuigen (AGV's) of geauto-matiseerde industriële trucks met laserreflectoren, verplaatsen de automatisch gestuurde Linde trucks “driven by Balyo” zich zonder infrastructuur. Ze navigeren op basis van bestaande bouwelementen, zoals muren, stellingen of zuilen. Deze oplossing is zuiniger, gemakkelijker te installeren en kan eenvoudig worden aan-gepast aan wijzigingen in de omgeving. Bovendien kunnen de voertuigen een-voudig worden geïntegreerd in bestaande wagenparken of magazijnen, waarbij geleidelijke uitbreiding mogelijk is.
 
Dit jaar en volgend jaar zullen er meer automatisch gestuurde “driven by Balyo” modellen worden geïntroduceerd onder de naam “Linde Robotics”. Het zal niet lang meer duren voordat pallettrucks, stapelaars, stapelaars met contragewicht, reachtrucks en 'smalle gangen'-trucks (VNA) worden toegevoegd aan de stape-laar Linde L-MATIC L HP en trekker Linde P-MATIC. Automatisch gestuurde trucks uit de Linde-MATIC serie hebben hun toegevoegde waarde al bewezen in de eerste toepassingen bij klanten in de chemie en automobielindustrie.