EVO IC-TRUCK

De nieuwe Linde diesel & LPG trucks zijn milieuvriendelijker, veiliger en zuiniger

Oudenaarde - 1 januari lanceerde Linde diesel & lpg-trucks van 2 tot 5 ton op de markt. Deze nieuwe trucks zijn milieuvriendelijker en zuiniger en voldoen volledig aan fase 3B van de Europese richtlijn, betreffende uitstoot voor voertuigen met een vermogen van 37 tot 56 kW (2004/26/EG). Tevens zijn de trucks standaard voorzien van “Curve Assist” : snelheidsreductie in bochten, en het “Linde Engine Protection System”: monitoring van de actuele werking van de motor. Het woord "EVO" in deze vernieuwde Linde series staat naast hypermoderne motortechnologie en een beter energierendement ook voor verbeterde ergonomie en veiligheid van de trucks.

EVO afbeelding 2

De Linde H25 tot H50 EVO-modellen hebben een hefvermogen van 2,5 tot 5 ton en zijn de milieuvriendelijkste dieseltrucks van Linde ooit. Dit dankzij de 2 liter VW dieselmotor met Common Rail injectie en een standaard ingebouwd roetfilter met katalysator. De dieseltrucks presteren gemiddeld 69% onder het wettelijk toegelaten uitstootmaximum. De motor van 44-kW in de Linde H25 tot H35D EVO-modellen heeft een maximaal koppel van 200 Nm bij slechts 1750 omw/min. De motor van 55-kW in de Linde H40-H50 EVO-modellen hebben bij hetzelfde toerental een maximaal koppel van 240 Nm bij slechts 1750 omw/min. Het DPF-roetfilter wordt automatisch tijdens het gebruik geregenereerd waardoor het toestel volcontinu kan ingezet worden en er geen tijdverlies is.

Zuinig energieverbruik
De motoren van de dieseltrucks zijn niet het enige nieuwe kenmerk.  Alle nieuwe Linde H20 tot H50 EVO diesel- en LPG-trucks hebben voor de heffuncties nu een variabele hydraulische pomp . Deze pomp levert net voldoende opbrengst die nodig is om een bepaalde bediening uit te voeren. De pomp heeft een overcapaciteit en bereikt zijn maximale opbrengst reeds bij 1600 toeren. Dat betekent dat er geen circulatieverlies optreedt en geen overbodige energie verspild wordt om eender welke hydraulische bediening uit te voeren. Dat leidt logischerwijze tot een vermindering van 17% in brandstofverbruik.  Het resultaat is een hogere rentabiliteit en een verbetering voor het milieu.Vanwege de lage toerentallen waar mee gewerkt wordt is de truck ook merkbaar stiller. 
De elektrische ventilator in de Linde H20-H50 (serie 392 en 393) maakt de trucks nog energiezuiniger. Deze regelt de vereiste ventilatorsnelheid en past de temperatuur van de hydrauliekolie, het koelwater en de inlaatlucht individueel aan volgens de voorgeschreven waarden. De ventilator in combinatie met de hydraulische pomp zorgen ervoor dat de truck veel zuiniger is. 

De gebruiker kan zelf bepalen hoe hij zijn toestel wenst in te zetten. Hij kan een keuze maken tussen volgende modi : Economy,Efficiency,Performance. Het toestel wordt dan in een bepaalde modus geplaatst die de gebruiker bepaalt naargelang zijn eisen en prioriteiten:

  • Economy : Minimaal brandstofverbruik met beperking in vermogen. Voor lichte toepassingen.
  • Efficiëncy : Het “compromis” tussen vol vermogen en economische overwegingen. Deze modus voldoet aan de meerderheid van de mogelijke toepassingen. 
  • Performance : Maximum vermogen voor veeleisende toepassingen.
 

tabel EVO NL

fig 1. Brandstofbesparing

 

Veilig voor mens en machine
De nieuwe modellen van Linde zijn de eerste verbrandingstrucks ter wereld die standaard worden geleverd met ‘Curve Assist’; snelheidsreductie in de bochten. Curve Assist past automatisch de snelheid van de truck aan bij het nemen van een bocht. Hierdoor is de truck betrouwbaarder en veiliger in gebruik. 

Het Linde Engine Protection System zit standaard ingebouwd en beschermt de motor tegen schade door te controleren of de belangrijkste parameters van de motor binnen de grenswaarden blijven. Als er een afwijking wordt vastgesteld, verschijnt een foutmelding op het display. Bij ernstige storing  schakelt de truck automatisch over naar kruipsnelheid. Op die manier wordt de chauffeur verplicht maatregelen te nemen en is de motor optimaal beschermd tegen schade. De volgende parameters worden gecontroleerd: motoroliepeil en -druk, koelwaterpeil en –temperatuur, hydrauliekolietemperatuur, onderdruk luchtfilter en waterniveau brandstoffilter.

Verbeterde ergonomie voor de chauffeur
De nieuwe generatie stoelen maken de werkomgeving van de chauffeur nog comfortabeler. Ze kunnen gemakkelijk op gewicht worden afgesteld, hebben een optimale drukverdeling in de zitting, betere trillingsdemping en bieden de keuze tussen mechanische vering of luchtvering. Als er specifieke vereisten zijn voor de werkomgeving, dan biedt "Super Comfort Active" optioneel ook een automatische gewichtsafstelling en een actieve stoeltemperatuurregeling. Nog een ander voordeel is het nieuw ontwerp van de armsteun met Linde Load Control. De chauffeur kan de armsteun met de afstelling op één punt eenvoudig naar zijn persoonlijk zitcomfort aanpassen. De armsteun heeft ook een praktische opbergruimte voor kleine benodigdheden zoals bvb.  sleutels, mobiele telefoon,… Er zijn nog twee aanvullingen die het werk van de chauffeur vereenvoudigen: een handgreep op de cabinestijl voor meer veiligheid bij het in- en uitstappen en een optioneel klembord met LED-verlichting.