Kantelbeveiliging

Graag wil ik hieronder schetsen wat de mogelijkheden zijn, gezien er geen pasklaar antwoord is.

Elk bedrijf kiest zijn eigen oplossing volgens wat het zelf het meest comfortabele vindt.

 

Eerst en vooral is de wet onomkeerbaar

Bij elk intern transportmiddel waar op gereden wordt, dient een kantelbeveiliging gebruikt te worden:

-          Ofwel een gordel

-          Ofwel veiligheidsdeuren/beugels

-          Ofwel deuren

-          Ofwel een combinatie

Wordt geen van bovenstaande gebruikt dan ontstaan er zware verwikkelingen bij een arbeidsongeval

 

Het belangrijkste aspect is waarschijnlijk de sensibilisering, spreek met de chauffeurs en wijs op het belang ervan:

We spreken hier niet over het voorwaarts kantelen van de heftruck bij overbelasting,

maar over het zijwaarts kantelen doordat de truck uit zijn evenwicht wordt gebracht:

-          Rijden met geheven last

-          Ongelijk verdeelde last

-          Helling afrijden met last eerst

-          Te hoge snelheid in de bocht

-          Kar afremmen in een bocht

-          …

Bij het zijwaarts kantelen van de heftruck heeft de chauffeur de natuurlijke reflex om uit de truck te willen springen, om zich te redden.

Helaas heeft deze reflex tot gevolg dat de chauffeur onder de truck geplet wordt, vermits de truck sneller kantelt dan ingeschat.

In het beste geval komt deze er met een gebroken been vanaf , maar we hebben helaas vorig jaar nog dodelijke ongevallen mogen tellen in België.

De inrichtingen, zoals ze hierboven vermeld worden en in de wetgeving staan, dienen dus enkel om deze natuurlijke reflex tegen te houden, en de chauffeur in de truck te houden.

Elke truck wordt voor CE certificering getest om de chauffeur bij omkantelen veilig te beschermen binnen het chassis (ROPS). Daarnaast implementeert Linde ook verschillende extra systemen, waardoor bijvoorbeeld de snelheid verminderd wordt in bochten of met geheven last.

Wat kan je doen als sensibiliseren niet helpt?

 

Gordels vervangen door veiligheidsdeuren: deze zwaaien makkelijk op en toe, en bieden het grootste gemak bij herhaaldelijk in en uitstappen

 

Gordels met gordelcontact: verplicht de chauffeur tot het dragen van de gordel, want zonder klik start de truck niet

 

Deuren plaatsen: deze verhogen eveneens de bescherming van de chauffeur tegen weer en wind, waardoor deze maatregel een grotere kans heeft om bijval te vinden bij de eindgebruiker.

Uiteraard helpen we u graag verder om hierin een keuze te maken.